WERKWIJZE

Een bedrijfsfilm fungeert als uitgangsbord van het bedrijf. Het is verstandig van te voren goed na te denken over de volgende vragen:

  • Leg in één zin uit wat het bedrijf doet
  • Voor wie zijn de producten en/of werkzaamheden bedoelt?
  • Met welk doeleinde maak ik deze video? Denk hierbij aan de website, social media, presentaties of bijvoorbeeld beurzen en congressen.
  • Wie wil ik aan het woord laten?
  • Welke locatie(s) wil ik in beeld brengen?

Door antwoord te geven op deze vragen, hebben we al de basis gelegd voor de bedrijfsfilm. Vervolgens gaan we samen brainstormen over de invulling van de beelden en de wijze waarop we de informatie gaan vormgeven. Een video voor op de website is heel anders dan een video voor op Facebook!

 Hoe ziet een draaidag eruit?

Afhankelijk van de soort bedrijfsfilm zullen een regisseur en cameraman zo’n 3 tot 5 uur aanwezig zijn op locatie. Vaak wordt er gestart met de interviews. Een interview maakt het makkelijk om het verhaal te vertellen. Zo voorkomen we dat er lange teksten uit het hoofd geleerd moeten worden en kan er simpelweg antwoord gegeven worden vanuit passie en ervaring. Het is belangrijk de vraag die gesteld wordt mee te nemen in het antwoord. Zo kan in de montage de vraag eruit geknipt worden en staat het verhaal op zich bij de geïnterviewde. Tip is, om vooral niet in de camera te kijken, maar de focus te leggen op de persoon die de vraag stelt. Een interview neemt gemiddeld een half uur in beslag.
Daarna worden de zogenoemde ‘snijshots’ gemaakt. Deze worden over het interview heen gelegd om er een dynamisch geheel van te maken en om het verhaal te ondersteunen. Het is leuk van te voren goed te bedenken welke werkzaamheden goed in beeld te brengen zijn.

De montage

Vanaf nu kan alles worden overlaten aan de magie van The Image Bakery. De montage neemt vaak meer tijd in beslag dan de opnames en voorbereiding. Houdt er rekening mee dat er vaak een week overheen gaat voordat de preview van de bedrijfsfilm verstuurd wordt.
Mocht u daar nog graag veranderingen in zien is dat geen probleem natuurlijk. Immers blijft de keus voor (rechtenvrije) muziek en beelden vaak een kwestie van smaak. Het moet uiteraard wel binnen de mogelijkheden blijven. Maar zolang er niet opnieuw gefilmd hoeft te worden, zal dit geen probleem zijn.

En nu?

The Image Bakery stuurt na goedkeuring de uiteindelijke versie als .MOV bestand in HD. Mocht u hulp nodig hebben bij het plaatsen op de website of heeft u toch een ander bestandsformaat nodig, schroom dan niet om even contact op te nemen. Het maken van een bedrijfsfilm met The Image Bakery gaat hetzelfde als het bakken van een taart; ‘met heel veel liefde’.